02-12-2022

Toyota rozpoczęła prace nad wodorowym Hiluxem Bezemisyjny pick-up z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe

Toyota Motor Manufacturing UK zbuduje Hiluxa z elektrycznym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe drugiej generacji. Na realizację tego projektu został przyznany rządowy grant. Pierwsze prototypy mają powstać już w 2023 roku, a następnie ma się rozpocząć seryjna produkcja wodorowego Hiluxa.
  • Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) zbuduje bezemisyjnego terenowego Hiluxa z elektrycznym napędem zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi drugiej generacji. Pierwsze prototypy powstaną w 2023 roku w zakładzie TMUK w Burnaston. Po fazie testów firma zajmie się wdrożeniem tego modelu do produkcji w małych seriach. 

    Projekt TMUK będzie realizowany przy eksperckim wsparciu zespołu badawczo-rozwojowego Toyota Motor Europe. Dzięki temu brytyjscy inżynierowie Toyoty zdobędą kompetencje, by w przyszłości prowadzić własne prace rozwojowe nad napędami wodorowymi nowych generacji. 

  • W pracy nad projektem wezmą też udział brytyjskie organizacje Ricardo, European Thermodynamics (ETL), D2H i Thatcham Research, skupiające inżynierów i specjalistów zajmujących się innowacjami w różnych dziedzinach technologii, ochrony środowiska i bezpieczeństwa transportu. 

    Wodorowa wersja Toyoty Hilux powstanie przy wsparciu brytyjskiego rządu. Na realizację swojego projektu TMUK otrzymała grant Advanced Propulsion Centre (APC), organizacji ufundowanej przez brytyjską branżę motoryzacyjną i budżet państwa zajmującej się finansowaniem projektów badawczo-rozwojowych nad nisko- i bezemisyjnymi technologiami napędowymi. 

„Wielka Brytania jest jednym z kluczowych rynków dla pick-upów i ważnym rynkiem dla Toyoty. Finansowanie APC stanowi ogromną szansę na opracowanie bezemisyjnego samochodu w bardzo ważnym segmencie rynku. Chcielibyśmy podziękować rządowi Wielkiej Brytanii za wsparcie, które przyspieszy realizację celu dekarbonizacji transportu” – podkreślił Matt Harrison, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.

Dekarbonizacja oparta na szerokim wyborze technologii napędowych

  • Terenowe pick-upy z powodzeniem są wykorzystywane zarówno przez firmy, jak i służby mundurowe. Projekt wodorowego Hiluxa daje szansę zastosowania technologii ogniw paliwowych Toyoty w zupełnie nowym, nieeksplorowanym dotąd segmencie samochodów. Praktyczne i niezawodne, bezemisyjne pojazdy pomogą zrealizować strategię dekarbonizacji, którą od 25 lat konsekwentnie realizuje Toyota. Jej głównym celem jest odchodzenia od paliw kopalnych w motoryzacji za pomocą różnych technologii napędowych. 

    Tak np. w 1996 roku Toyota zaprezentowała trzy prototypy z alternatywnymi napędami – hybrydowym, elektrycznym na baterię i elektrycznym na wodorowe ogniwa paliwowe. A zaledwie rok później wprowadziła na rynek dwa z trzech powyższych zelektryfikowanych napędów. 

  • Obok Toyoty Prius, pierwszego masowo produkowanego auta hybrydowego, firma rozpoczęła limitowaną dystrybucję RAV4 EV zbudowanego na bazie konwencjonalnego RAV4 pierwszej generacji. Auto o mocy 68 KM i zasięgu 153 km wg EPA było produkowane przez 6 lat i przez cały ten okres zainteresowanie klientów przewyższało podaż. 

    Drugi model RAV4 EV, oparty na RAV4 trzeciej generacji, otrzymał 156-konny silnik elektryczny i baterię o pojemności 41.8 kWh, dającą średni zasięg 166 km wg EPA. 

    W 2012 roku debiutował Prius Plug-in Hybrid. W ten sposób Toyota poszerzyła swoją ofertę o układ hybrydowy z instalacją do ładowania baterii z sieci. 

Dwa lata później, w 2014 roku, w salonach pojawił się wodorowy sedan Mirai. Od tego czasu gama modelowa Toyoty obejmuje już wszystkie cztery zelektryfikowane napędy, na których Toyota opiera swoją strategię odchodzenia od paliw kopalnych.