07-09-2022

Toyota wygrywa w testach bezpieczeństwa IIHS

System zapobiegania kolizji z pieszymi w nocy
Dwa modele Toyoty – Camry i Highlander – zdobyły najwyższą ocenę Superior w teście skuteczności systemu zapobiegania kolizji z pieszym w nocy przeprowadzonym przez amerykański IIHS. To kolejny dowód na najwyższą jakość systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Zbliżony wynik uzyskały jedynie dwa auta innych marek. 
  • Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) jest amerykańskim odpowiednikiem Euro NCAP, który wyznaczył producentom samochodów jeszcze wyższe standardy bezpieczeństwa. W związku z dużą liczbą wypadków, których ofiarami są piesi korzystający z jezdni po zapadnięciu zmroku, instytut wprowadził nowy element do swoich testów. Polega on na sprawdzeniu skuteczności systemów zapobiegania kolizjom z pieszymi podczas nocnej jazdy. 
Testem nowego typu IIHS objął dotychczas 23 modele z trzech segmentów – są to auta średniej wielkości, SUV-y średniej wielkości i pick-upy. Zdecydowana większość z nich nie spełniła jednak oczekiwań, w przeciwieństwie do aut Toyoty i jedynie dwóch samochodów innych marek. Sedan Camry i 7-osobowy SUV Highlander wyposażone w standardowe systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense zdobyły najwyższe oceny zwane Superior. 

Systemy bezpieczeństwa czynnego z nowym standardem

  • Działanie systemu zapobiegania kolizji z pieszymi w nocy jest testowane na dwa sposoby odpowiadające najczęstszym rodzajom potrąceń osób dorosłych. Według pierwszego z nich samochód – zarówno przy prędkości 20 km/h, jak i 40 km/h – powinien uniknąć kolizji z pieszym, który przechodzi przez drogę. Drugi scenariusz zakłada uniknięcie potrącenia pieszego idącego po poboczu wzdłuż drogi, kiedy samochód porusza się z prędkością 40 km/h i 60 km/h. Dodatkowym założeniem testu jest odpowiednia ilość światła w otoczeniu. Nie może ona bowiem przekraczać 1 lumenu, co odpowiada mniej więcej warunkom występującym w terenie niezabudowanym przy pełni księżyca.
Każdy z powyższych scenariuszy jest wielokrotnie powtarzany. Osobne testy przeprowadza się z włączonymi światłami drogowymi i światłami mijania oraz wtedy, gdy samochód jest wyposażony dodatkowo w funkcję automatycznie przełączającą światła mijania na drogowe, gdy w pobliżu nie ma innych pojazdów. Punktacja uwzględnia uśredniony wynik automatycznej redukcji prędkości w pięciu przejazdach testowych na suchej nawierzchni.

Skuteczna ochrona pieszych w modelach Camry i Highlander

  • Tylko cztery modele uzyskały w teście IIHS najwyższą ocenę Superior, wśród których były aż dwie Toyoty – Camry oraz Highlander. Samochody Toyoty nie uderzyły w manekin symulujący pieszego przechodzącego przez jezdnię zarówno przy prędkości 20 km/h, jak i 40 km/h. Podobnie było przy prędkości 40 km/h z włączonymi światłami mijania lub drogowymi, gdy manekin był w roli pieszego idącego poboczem. Podczas jazdy z prędkością 60 km/h samochody wyraźnie zwolniły, znacznie ograniczając skutki potrącenia.

Najwyższe wyróżnienia za bezpieczeństwo dla ośmiu modeli Toyoty

  • W 2023 roku opisane wyniki testu systemów zapobiegania kolizji z pieszymi w nocy wejdą w skład kryteriów przyznawania tytułu TOP SAFETY PICK+, czyli najwyższego wyróżnienia IIHS dla najbezpieczniejszych samochodów. Do laureatów tegorocznej nagrody tego typu należą właśnie wspomniane wcześniej modele Camry i Highlander z rocznika 2022. Każde z aut otrzymało od IIHS najwyższe oceny skuteczności wszystkich trzech funkcji sytemu PCS – systemu zapobiegania kolizji z poprzedzającym samochodem, z pieszym w dzień i z pieszym w nocy. 

    A oto lista wszystkich ośmiu modeli Toyoty, które zdobyły w tym roku tytuł TOP SAFETY PICK+: Highlander, Camry, Corolla Hatchback, Corolla Sedan, GR86, Corolla Cross, RAV4 Prime (Plug-in Hybrid) oraz minivan Sienna.